A vasútmodellezés közel egyidős a vasúttal, generációk játékszere, hobbija lett, melynek komolyságát mi sem bizonyítja jobban, minthogy számos szabvány határozza meg a járművek és a futtatásukra használatos terepasztalok kialakítási követelményeit.
Ez a hobbi töretlen népszerűségnek örvend évtizedek óta, gyártók tucatjai kínálják a kisebb és még kisebb vasútmodelleket. Sokak szemében játék csupán a villanyvasút, de az igazi fanatikusok, a „szegecsszámlálók”, maximális élethűséget követelnek meg egy-egy járműnél. Mint minden hobbinál a követők olyan varázsszavakat használnak, ami a kívülállók számára teljességgel érthetetlen. A H0, a TT, az Epoch, a BR kifejezés sokat elárul a modellezők vagy gyűjtők számára, másoknak viszont szinte semmit nem mondanak.
Mai modern modell mozdony |
FOTÓ: vasuttmodell.hu |
Mekkora hely kell a modellezéshez? Egy igazi modellező számára nincsenek korlátok. Egy Z építési nagyságú (1:220) terepasztal elfér egy bőröndnyi helyen is, de játszhatunk szobában (N, azaz 1:160 vagy TT, azaz 1:120 vagy H0, azaz 1:87 méretarányban kicsinyített modellekkel – hogy csak a legnépszerűbbeket említsük), esetleg sportcsarnokban épített ideiglenes pályán (ilyen is akad), de akár a saját kertünkben is. A kerti vasút (vagy ahogy a „szakmában” hívják LGB) további előnye, hogy elfér a teherkocsin a sör, így a kerti partik sztárja lehet a házi építmény. Talán a legdinamikusabban fejlődő ágazat napjainkban a keskeny nyomközű, magyarul kisvasutak modellezése.
Mi van azokkal, akik nem játszani vásárolják a vasútmodelleket? Ők vitrinekben mutogatják büszkén a gyűjteményüket, amelyet a legkülönfélébb szempontok alapján állítanak össze. Van, aki egy járműtípus fanatikus gyűjtője (gondoljunk például az idehaza is népszerű Nohab mozdonyokra). Mások egy adott korszakot, vagy vasúttársaságot tüntetnek ki figyelmükkel, és van, akinek minden jöhet, ami éppen megtetszik. Talán a legnagyobb klikkesedés a vasútmodellek rajongói között a méretaránybeli eltérésekből adódik, de egy valamiben mindenki egyetért: aki vasútmodellezik, az rossz ember nem lehet.
A technikai fejlődés a vasútmodelleknél is látható. Az évtizedekkel ezelőtt használt változtatható kimeneti feszültségű transzformátor szinte a múlté, egy komolyabb terepasztal ma már automatikus vonatforgalmat bonyolít, amit számítógép(ek) vezérel(nek), sőt akár okostelefonunkkal is mozdonyvezetővé válhatunk. A műanyag fröccsöntési technológia és a nyomdaipar fejlődésével a milliméternél kisebb részletek és feliratok is megjeleníthetőek a modelleken. Míg egy 20-30 évvel ezelőtti mozdony csak berregett és zötyögött a síneken, addig a mai gépcsodák világítanak, különféle hangokat hallatnak (kürt, motor és fék hang), sőt, akár füstöt is eregetnek magukból.
|
FOTÓ: vasuttmodell.hu |
A számítástechnika, a vasút-szimulátor programok és főleg az internet elterjedésével sokan a modellvasút halálát jósolták, de szerencsére beigazolódott, hogy ez nem így van. Rengeteg honlapon, fórumon, blogban olvashatunk vagy nézhetünk képeket modellekről, beszélhetünk hasonló érdeklődési körű megszállottakkal. Online klubok születnek szinte hetente, sok esetben pedig az online ismertséget valódi ismerkedés követi, baráti társaságok alakulnak ki, akik összejárnak hétvégente. A modellgyártók és kereskedők is jelen vannak a világhálón, kínálják termékeiket a világ bármely pontjára.
Mibe kerül mindez? A határ a csillagos ég. Az egyszerűbb, pár tízezer forintos készletektől a többszázezer forintos gőzmozdonyokig széles a kínálat. A gyárak által nagy szériában gyártott, és a kis manufaktúrák pár darabos készletei egyformán jelen vannak a kínálatban. A gyerekek szőnyegen összerakott játék kisvasútja és a kézzel készült gyűjtői modellek között óriási különbségek vannak, mind kiviteli minőségben, mind árban.
Forrás:
Life-style
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése