Első kézikönyve az Atharvavéda függeléke. A késő védikus korból, időszámításunk szerinti 1. évezred közepéről származik. Eredetileg metrikus formában jegyezték le, ma ismert változata már prózai részeket is tartalmaz. A mű nyolc fejezete különféle betegségekkel és azok gyógymódjaival foglalkozik és meghatározza az ájurvédikus gyógyítás módszerének nyolc ágát is, amelyek a következők:
- belgyógyászat, általános gyógyászat (kája-csikitszá)
- fül-orr-gégészet-szemészet (sálakja-tantra)
- toxikológia (agad-tantra)
- gyermekgyógyászat, nőgyógyászat-szülészet (bálaroga csikitszá)
- sebészet (sálya-tantra)
- mikroorganizmusok okozta betegségek és pszichiátria (bhúta-vidjá)
- szaporodástan (vádzsikarána-tantra)
- megfiatalítás tudománya és gerontológia (raszájana-tantra)
Mint azt fentebb már említettük az ájurvéda holisztikus rendszer ezzel is magyarázható, hogy az élőlény fogalma alatt nem csupán az élő testet érti. A védikus rendszer az átmán, a manasz, az indriják és a saríra azaz az „áju”, a négy elv összességének és kölcsönös kapcsolatának tekint minden élőt.
Átmán - jelentése lélek, vagyis az isteni szikra, amely a tudat forrása a testben és a tényleges önvalónk. A többi alkotóelem csupán egy anyagi burkot képez a lélek körül
Manasz - az elme, amely a pszichés működések, vagyis a gondolkodás, érzés, akarat végrehajtásának és az emlékek tárolásának színtere.
Indriják - az érzékszervek: a hallás, látás, szaglás, ízlelés, tapintás, valamint a beszéd, járás, munkavégzés, szaporodás és ürítés érzékszervei.
Saríra - a fizikai test, amely öt őselemből áll: föld, víz, tűz, levegő, éter.
|
---|
A szervezet összes működését ez a három erő irányítja. A dosák minden élő szervezetben más, egyedi arányban vannak jelen. Ez határozza meg a prakritit, vagyis az ájurvédikus testalakatot. A testalkat meghatározása azért elsődleges fontosságú mert az ájurvéda az összes terápiája személyre szabottan és a problémájának (vikruti) megfelelően kezeli a pácienst. Úgy is fogalmazhatunk, hogy az ájurvédikus gyógyítás feladata elsősorban a szervezetnek a Dósák és az Ama feleslegétől való megtisztításával kezdődik, ezt nevezzük Pancsakarmának. A pancsakarma kizárólag az Ajurvédában létező mélytisztító procedúra, amellyel a szervezetnek lehetősége nyílik sejtszinten megszabadulni a Dósák és toxinok feleslegeitől és kiválasztani azokat.
Az ájurvédikus gyógyászat az egészség megőrzéséhez és betegségek gyógyításához kizárólag természetes növényi, állati és ásványi anyagokat használ. Az egészséges, helyes táplálkozás fontos szerepet tölt be a gyógyítás folyamatában és a prevencióban is.
A modern nyugati orvoslásnál fontosabbnak tekinti a prevenciót. Az ájurvéda szerint az ember kezében tartja az egészséges és boldog élet kulcsát és amennyiben megismeri saját pakritijét és ennek megfelelően táplálkozik, testgyakorlást végez, sőt az életmódját is ehhez igazítja akkor hosszú, boldog és egészséges életet élhet.
Jó eredményei és kíméletes mellékhatásoktól mentes módszerei is magyarázzák, hogy népszerűsége az egész világon egyre nő. Az ájurvéda gyógyászat az elmúlt 20 évben meghódította a nyugati országokat, így ma már számos európai országban léteznek szakklinikák, kórházak, ambuláns rendelések. Mivel az ájurvéda óriási hangsúlyt fektet az egészség megőrzésére, így az ájurvédikus masszázs és egyéb kezelések jelentős mértékben jelen vannak a gyógy-spa-wellness szállodák, valamint Day spa-k kínálatában. Az Egyesült Államokban több egészségügyi szakközépiskola oktatási programjába szerepel az ájurvédikus terápiák tanítása, Magyarországon pedig a Magyar Ayurveda Gyógyászati Alapítvány 30 éves programjának célja a módszer bevezetése a hivatalos gyógyászati keretek közé.
Forrás: Life-style.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése